Oct 26

Mi a közös az ENSZ-ben, Wonder Womanben és a vállalatokban?

A nemzetközi szervezet gőzerővel küzd a globális problémák felszámolásával, amelyhez a vállalatok bevonása mellett a szuperhős Csodanő segítségét is igénybe veszik. Sokak legnagyobb bánatára. Az ENSZ meglehetősen provokatív, ám annál hatékonyabb módszert választott arra, hogy ügyük nagy nyilvánosság elé kerüljön. Múlt héten ugyanis Wonder Womant választották meg a nők jogaiért és a nemi egyenlőségért folytatott küzdelem tiszteletbeli nagykövetének, ami első hallásra egész jó döntésnek tűnt, Wonder Woman legalábbis meglehetősen tehetségesnek számít, ha harcról van szó: Mégsem fogadta egyöntetű öröm a népszerű amerikai szuperhős kinevezését; a közösségi médiában viharként rohant végig a felháborodott nők méltatlankodása, akik közt szép számmal voltak olyanok is, akik az ENSZ szolgálatában dolgoznak. Disgusting that the UN substitutes sexualized fake for real woman leader. Hope Wonder Woman's lasso of truth reveals hypocrisy @riotwomennn https://t.co/h1V68jmMNB— anne marie goetz (@amgoetz) 2016. október 15.  Undorító, hogy az ENSZ egy végletekig szexualizált kamut választott egy igazi nő helyett. Remélem Wonder Woman az igazság lasszójával felfedi a megbúvó képmutatást. A tiltakozók szerint Wonder Woman kinevezése nettó pofátlanság, hiszen egy olyan karakterről van szó, aki darázsderekával és tekintélyes mellméretével sokkal inkább a nők tárgyiasításának a szimbóluma, mintsem szabadságuknak és egyenlőségüknek jelképe. A felháborodott tömeg bele is kezdett egy petícióba, amely bár meglehetősen sikeres volt, az ENSZ fittyet sem hányt rá, és múlt hét pénteken ünnepélyes keretek között kinevezte az idén 75(!) éves szuperhősnőt, ami egy több mint egy éven át tartó közösségimédia-kampány kezdetét is jelenti, amely a társadalmi egyenlőségért folytatott harcra kívánja felhívni a figyelmet. Most egy picit hagyjuk abba a sírást Tény és való, Wonder Woman kinevezése óriási közfelháborodást váltott ki, ám azt is érdemes megjegyezni, hogy az ENSZ kommunikációja egy másodpercre sem roppant meg, végig kitartottak döntésük mellett, és az óriási hadjárat ellenére sem változtattak döntésükön. Ebből arra lehet következtetni, hogy az ENSZ döntnökei számoltak a kezdeti és hangos elutasítással, ami végső soron egy elképesztően széleskörű médiafeldolgozottságot eredményezett a szervezetnek. A botránynak köszönhetően olyan emberekhez is könnyedén eljuthatott üzenetük, akik csupán felületes ismeretekkel rendelkeznek a világszervezet működését illetően, ráadásul maga az „árukapcsolás” is kifejezetten kedvező időszakban történt, hiszen a képregényfilmek aranykorukat élik, Wonder Woman pedig hamarosan egészestés mozifilmet kap. Ez különösen fontos tényező, hiszen az ENSZ a civil lakosságot is el szeretné éri. A popkulturális szempontok mellett persze más tényezők is közrejátszhattak az amazon kiválasztásánál. A karaktert tulajdonló Warner Bros. és a DC Comics Entertainment egyaránt támogatja az ENSZ gyermekjogi szervének, azaz a UNICEF-nek a nemek egyenlőségével és a nők felemelkedésével foglalkozó kampányát. Az ENSZ globális céljai Nem véletlen, hogy az ENSZ mostanában olyan gyakran szerepel a nyilvánosságban. A szervezet épp tavaly hívta életre a The Global Goals nevű kampányát, amelyben 17 olyan fenntartható fejlődési célt határoztak meg, amelyek teljesítésével 2030-ra egy jobb, élhetőbb világban élhetnénk. A célok persze nem egyszerűek vagy egyik napról a másikra megoldhatók: a mélyszegénység kérdése, a minőségi oktatás vagy épp a klímaváltozás problematikája csak néhány a témakörök közül, amelyek megoldásra várnak, de az ENSZ épp arra törekszik, hogy társadalmi diskurzus alakuljon ki, ebből a szempontból pedig nagyon jól tud jönni egy, a Wonder Womanhez hasonló figyelemfelkeltő akció. Magyarország sem marad ki  A Magyar ENSZ Társaság is rendkívüli fontossággal kezeli az anyaszervezet törekvését, ráadásul a hazai szerepvállalást illetően is kifejezetten jók a kilátások. Simai Mihály szerint „A tudásintenzív ágazatokban tevékenykedő magyarországi cégek, illetve az azokban dolgozó magasan képzett munkaerő számára is jó lehetőséget jelentene, ha a vállalatok aktívabb szerepet vállalnának az ENSZ által meghatározott célkitűzések megvalósításában” A nemzetközi trendekhez hasonlóan persze itthon is nehézséget jelent a civil lakossághoz való eljutás, ám amennyiben az ENSZ-nek a jövőben is sikerül olyan akciókat végbe vinni, mint amit a Csodanő segítségével tettek, akkor minden esély megvan arra, hogy a világ megmentése nagy nyilvánosság előtt történjen. Szerintetek hatékonyak lehetnek az ilyen figyelemfelkeltő kampányok? 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A legfrissebb gazdasági hírek, minden nap.