Jul 08

Dinamikus növekedés a szerb online kereskedelemben

A jugoszláv utódállamok a hazai e-kereskedők kedvelt célpiacai lehetnek a következő években, éppen ezért figyelmet érdemel a viszonylagos lemaradást mutató, de dinamikusan zárkózó szerbiai online szegmens, amely összesített bevétele 2021-ben elérte az 530 millió eurót.

Önmagában az 530 milliós éves bevétel nem érdemel különösebb figyelmet, hiszen ennek a hat és félszeresére képes a hazai e-kereskedelem, viszont az egy év alatt elért 40 százalékos bővülésre már Európa-szerte felkaphatták a fejüket a nagy e-kereskedők stratégái.

Az Ekonom által készített, részben big data kutatáson alapuló jelentés képet ad a szerb e-kereskedelmet meghatározó legfontosabb mutatókról. Noha a teljes jelentés nem érhető el nyilvánosan, a róla készített kivonat számos érdekességet tartalmaz. A kukatás megjegyzi, hogy Szerbia lakossága mintegy 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis azonban nem haladja meg a 2 millió 360 ezer főt. Noha ez alacsony digitális fejlettségi szintre enged következtetni, érdemben nem marad el a régió egyéb országaitól.

A magyar e-kereskedelmi teljesítménnyel szembeni lemaradást részben a kisebb megrendelési érték magyarázza. A szerb vásárlások átlagos kosárértéke 44 euró körüli. Ez mintegy 15-20 százalékkal alacsonyabb a Magyarországon közzétett adatoknál, ugyanakkor a jelentés felhívja a figyelmet arra is, hogy a szerb online kereskedelemben kifejezetten alacsony részesedést képviselnek a kisértékű napi fogyasztási cikkek. Jelentős különbség mutatkozik az aktív vásárlók által megvalósított rendelési gyakoriságban; míg a magyar online vásárló évente átlagosan 18 tranzakciót bonyolít, addig a szerb csupán 5,1-et. Elsősorban ez a különbség határozza meg a szerb online piac lemaradását a régiós szereplőkkel szemben.

A szerb piacon értékesített termékkategóriák jelentős hasonlóságot mutatnak a hazaival; „a szerb lakosság jellemzően műszaki cikkeket, ruházati és divattermékeket, számítástechnikai eszközöket, sportfelszereléseket, játékokat, illetve kisebb számban, a régiós vetélytársaknál kisebb arányban FMCG termékeket vásárol az online térben. Ezek sorrendje jellemzően a nemzetközi trendeket tükrözi” – áll a jelentésben.

Ugyanakkor adódik a kérdés, mi okoz ekkora lemaradást az összesített bevételi adatok tekintetében. A jelentés kitér arra is, hogy a szerb piacon működő logisztikai szolgáltatások jellemzően alacsony színvonalúak, hiszen a piac nem kényszerítette ki a fejlődésüket. Meghatározó, az easybox-hoz hasonló csomagautomata hálózatokról sem beszélhetünk, amelyek közelebb hoznák az online vásárlást a bizalmatlan fogyasztókhoz. Mindezek elmaradása részben annak is köszönhető, hogy az elektronikus fizetések aránya rendkívül alacsony az országban.

Összességében elmondható, hogy a szerb e-kereskedelem folyamatos növekedést mutat, de egyelőre alacsony volumeneket mondhat magáénak. Sok piaci elemző és szakértő szerint ez lehet az a pont, amikor tőkeerős nemzetközi kereskedők megjelennek a viszonylag szabad piacnak számító szerb online térben és a saját képükre formálják a szegmenst. Kérdés, hogy lesz-e közöttük Magyarországon tevékenykedő webáruház.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A legfrissebb gazdasági hírek, minden nap.