Aug 23

Így tettek szert dollármilliárdos vagyonra a kosárlabdázók

Cikkünkben a leggazdagabb és a legbefolyásosabb jelenlegi és volt NBA játékosok üzleti értékét vizsgáltuk meg. Utánajártunk annak, miből származik egy sportoló értéke a szponzorok szempontjából, és hogyan kötnek velük ekkora összegekre szerződéseket az NBA csapatok és a piacvezető sportszergyártók. Azért érdekes a dolog, mivel hiába keresnek nagy összegeket a kosárlabda-játékosok, egy 2009-es kutatásból kiderült, hogy a volt NBA játékosok 60%-a a visszavonulástól számított öt éven belül elszegényedik.

Érdekes megfigyelni, hogy az NBA-ben játszó sportolók közül néhányan milyen remek üzleti érzékkel vannak megáldva, hiszen többüknek sikerült nem csak dollármilliomossá, hanem milliárdossá is válniuk. Az üzletileg is sikeres sportolók esetében tetten érhető a jó szerződések megkötésének szerepe: azok, akik jól megértetik magukat a nagyvállalatokkal - akár a kollaborációig eljutva - sokat profitálnak belőle. Ezekből az egyszeri együttműködésekből akár hosszú távú üzletek is lehetnek, az Air Jordan például (Michael Jordan és a Nike kollaborációja) már egy egész almárkává nőtte ki magát. Nézzük, kik tartoznak üzleti érték tekintetében a top háromba, ha kosárlabdáról van szó.

Michael Jordan

A jelenleg leggazdagabb olyan személy, aki játszott az NBA-ben 1,7 milliárd dolláros nettó értékével vezeti ezt a listát. Ennek a vagyonnak a jelentős részét a Nike-val való együttműködése hozta Jordannak, amely az évek során 1,3 milliárd dollárt eredményezett minden idők legsikeresebb kosárlabdázója számára. Minden Jordan cipő eladásából 5% részesedést juttat neki a Nike, ez a tavalyi évben 130 millió dollárt jelentett. Jordan 10 évig tartó szerződésben állt a Gatorade sportitalokat gyártó céggel is, amely évente további 1,4 millió dollárt termelt számára. A kollaborációk mellett a sportba is beszállt üzleti értelemben is, ugyanis ő a tulajdonosa egy NBA csapatnak, a Charlotte Hornetsnek. Szinte felfoghatatlan, hogy mekkora vagyon származhat élsportból és szponzorációkból, ha valaki egy ekkora szövetségnek volt az arca.

Lebron James

Az első olyan kosárlabda játékos, aki aktív karrierje során lett milliárdos. Hogyan jutott el idáig? Első sorban a remek pénzügyi befektetéseinek és a jól megkötött szponzori szerződéseinek köszönhetően. 900 millió dollárt keresett a pályán kívülről míg szerződéses csapataiból ennek kevesebb, mint a felét, 385 millió dollárt szerzett. Őt tartják ma az NBA arcának, közel 20 éves karrierje alatt egy generáció nőtt fel a játékán. 2003-tól kezdve dolgozik együtt a Nike-val, amellyel 2015-ben kötötte meg az élete végéig szóló szerződését. Az együttműködés eredményeként idén fog megjelenni a saját cipőjének a 20. sorozata. Anyagi pozícióját azzal is erősítette, hogy remek befektetési döntéseket hozott, például a Blaze pizza lánc 19 éttermét tulajdonolja, az étteremláncba eredetileg befektetett 1 millió dollárja pedig mára már több mint 40 milliót ér.

Lebron Jamestől még az átgondolt üzleti döntésekre is származik egy jó példa, amely bizonyítja, hogy nem mindig a legnagyobb ajánlatot kell elfogadni: amikor még gimnazista volt, a Rebook ajánlott neki egy 10 millió dolláros szerződést, amelyet ő elutasított. Ezt követően az Adidas is ajánlatot tett neki, ő azonban a Nike szerződését fogadta el, és az első profi évében már a saját signature cipőjében játszott, amire az egyetlen másik példa Jordannel volt. Lebron szegény családból származott, és a kosárlabda miatt sikerült kitörnie, ezért sokat fordít a hozzá hasonló sorsúak támogatására. Neki köszönhetően több száz diák jutott el egyetemre, amelyet másként engedhettek volna meg maguknak.

Magic Johnson

A Los Angeles Lakers egyik leghíresebb játékosa a maga 600 millió dollár feletti vagyonának négyötödét a pályán kívülről szerezte. Sajnos a pályafutása idejekorán véget ért, mivel tizenkét év kosárlabdát követően 1991-ben betegsége miatt visszavonulásra kényszerült. 1987-ben létrehozta a Magic Johnson Enterprise-t, amely alá mozik, kávézók és filmstúdiók tartoznak, többek között 125 Starbucks és 40-50 mozi.

Egyértelműen kirajzolódik, hogy a három leggazdagabb volt vagy jelenlegi kosárlabdázó nemcsak sporttevékenységből szerezte meg hatalmas vagyonát, hanem a pályán kívül is jó döntéseket hoztak. Ezeknek a szponzorációs lehetőségeknek a megszerzéséhez azonban a sportteljesítmény is szükséges. A sportszermárkák általában azokat a már sikeres, profi játékosokat választják kollaborációra, akik tehetségükkel és teljesítményükkel felketették figyelmüket, azonban arra is volt már példa (lásd Lebron), hogy egy ígéretes fiatallal akart szerződni számos neves vállalat a potenciális reklámérték miatt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A legfrissebb gazdasági hírek, minden nap.