May 11

Új módszerrel ráznák fel a hazai tréningpiacot

Az elmúlt évek technológiai fejlődése, valamint a világ egészét sújtó koronavírus-járvány radikális változásokat hoztak az üzlet és a munka világában, ami a vállalati tréningek gyakorlatát és az előadástechnikát is átalakította. Ennek következtében egyre inkább elbúcsúzhatunk a több napos továbbképzésektől, ezek helyét inkább az online alapú, de ugyanakkor személyes bevonódásra épülő megoldások és a közvetlen interakción alapuló technikák vehetik át. A Spark Presentation a megváltozott igényekre reagálva jött létre egyszerre hasznosítva a design, a kommunikáció és a színpadi dramaturgia elemeit.

Formabontó újdonságot kínál a hazai prezentációs tréningek piacán a Spark Pesentation, amelyet május 10-én mutattak be a szakmai közönségnek Budapesten. A szolgáltatás bevezetésének alkalmából szervezett bemutató keretében a projekt alapítója, Nemes Orsolya beszélgetett Piringer Patríciával, a Milestone Intézet kommunikációs vezetőjével a Spark Presentation célkitűzéseiről, terveiről, víziójáról. A Spark Presentation legújabb generációs, az online eszközök hatékonyságát a személyes konzultációk előnyeivel ötvöző tréningeket kínál, melyeket cégvezetői előadástól az egyszerű Instagram-bejegyzésig bármilyen kommunikációs helyzetben jól lehet hasznosítani.

A Milestone Intézet több mint egy évtizedes múltra visszatekintő tehetségfejlesztő programjának résztvevőiből álló szakmai közösség mára Magyarország egyik legelismertebb think tank-jévé nőtte ki magát, amely felismerte, hogy a gyorsuló technológiai innováció, valamint a koronavírus-járvány nyomán átalakuló munka világa együttesen teljesen új igényeket generált az üzleti életben jellemző perszonális kommunikációval kapcsolatban. A Milestone Intézet erre az új üzleti igényre válaszul dolgozta ki megoldását Spark Presentation néven, új megközelítést kínálva a vállalati tréningek és továbbképzések módszereire. Az otthoni munkavégzéssel eltűntek, vagy legalábbis ritkává váltak a személyes jelenléttel zajló tréningek és előadások, az online felületekre költöztünk át. Viszont ezzel egyszerre a véletlen összefutások, személyes találkozók is kikerültek sokak életéből, helyette a funkcionalitás került előtérbe, csökkentve a személyességet, egyben ingerszegénnyé téve a munkavégzést. Mindez a kommunikáció milyenségét is megváltoztatta: egyre inkább a rövid, tömör és hatékony információáramlásra, illetve sokkal több interakcióra mutatkozik igény.

Ez azonban újabb kihívásokat hozott magával: miként lehet a korábban megszokott egész napos tréningeket rövidebb, online részvétellel is befogadható formába tömöríteni?

A Spark Presentation a hazai tréningpiacon az elsők között alkalmazza az úgynevezett blended learning tanulási módszert, melynek lényege, hogy a hangsúlyos online tér mellett személyes konzultációk is a résztvevők rendelkezésére állnak. A blended learning-et előszeretettel használják a vállalatok, mivel sokkal jobban alkalmazkodik a 21. századi igényekhez és életmódhoz. Előnye a hagyományos e-learning-tanfolyamokkal szemben a lemorzsolódás mérséklése. A statisztikák azt mutatják, hogy a hagyományos e-learning-tanfolyamokat a beiratkozók nagy hányada soha nem fejezi be. Ennek oka, hogy nem interaktívak, nincs meg az együtt tanulás és közös haladás élménye és többnyire hiányzik az utánkövetés lehetősége is. A beiratkozók mindennapi életük és teendőik mellett egyszerűen megfeledkeznek a tanfolyamról a kellő motiváció hiányában. „Innen jött az ötlet, hogy olyan megoldásra van szükség, ami kiszakítja a résztvevőket a monotonitásból, van benne személyesség, de egyben hatékonyabb, mint a megszokott online tanfolyam, hiszen lehetővé teszi, hogy átültessük az elméletet a gyakorlatba. Az előre felvett és visszanézhető videók segítik ez utóbbit, a fun factort pedig a csapatmunka, a saját élmény és az interaktivitás adja” – fűzte hozzá Nemes Orsolya.

A Spark Presentation a bevonódásra helyezi a hangsúlyt. Tréningjein egy nap legfeljebb egy órát kell a tananyag feldolgozására fordítani, csoportos és egyéni alkalmak is helyet kaptak a programban, amelyekre feladatokkal készülnek a résztvevők, így a monoton online képzésekhez képest egy hatékonyabb és interaktívabb megoldást kínál. „Vannak, akiket online sokkal könnyebb megszólítani, mint személyesen, mert könnyebben megnyílnak” – mesélt Nemes Orsolya az eddigi tapasztalatokról. „A nagyobb interakció pedig sokkal eredményesebbé teszi a tanulás. A személyes élmények jobban segítik beépíteni és elmélyíteni a tudást annál, mintha a résztvevők csak hallanák azt egy előadótól.”

„A Telekomnál először a pénzügyi részlegében vezettük be Nemes Orsi tréningjeit 2021-ben, – mondta el Molnár Mercédesz, Learning & Developent Experience Consultant – és már a két pilot alkalom nagy sikerrel zárult, érezhető volt a résztvevők fejlődése. Sokkal jobban működik, hogy csak rövid időszakokra, de folyamatba illesztve zajlik a tudásátadás. Mivel a munkavégzés hibrid formában zajlik nálunk, ideális megoldás, amit Nemes Orsolya és a Spark Presentation nyújt. Mostanra pedig a teljes cégre kiterjesztettük a tréninget, akkora volt az igény.”

Nemes Orsolya úgy látja, a tréningpiacot egyre inkább a kisebb létszámú, workshop-jellegű képzések uralják. „A HR-szakma is felismerte a tréningekben rejlő lehetőségeket, a mai tréningek már lehetnek élvezetesek is, miközben ugyanúgy kapcsolódnak a munkához” – mondta el Orsolya. „Valószínűnek tartom, hogy olyan már nem lesz, a cégek két napra bezárják a dolgozóikat egy tréningre. Nagyon mások ma már az igények és a tapasztalatok is azt mutatják, hogy mint mindig, ezt is lehet jobban csinálni. A Spark Presentation erre reagálva jött létre: a prezentációt alkalmazott művészetté emeli, amely egyszerre hasznosítja a design, a kommunikáció és a színpadi dramaturgia elemeit.”

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A legfrissebb gazdasági hírek, minden nap.