Mi a vásárlói szükséglet?
A vásárlói szükségletek azok a kimondott és meg nem nevezett igények, amelyek a vásárlók részéről felmerülnek egy szolgáltatással vagy termékkel kapcsolatban. Egy pénzügyi tanácsadótól például elvárható, hogy tisztában legyen a befektetési trendekkel, illetve diszkréten és óvatosan kezelje az ügyfelei pénzügyeit.
Egy vállalkozásnak ismernie kell a célközönsége szükségleteit, hiszen csakis így nyújthat konkrét megoldásokat a problémákra, és kizárólag így oszlathatja el a vásárlók fejében lévő kételyeket és aggályokat.
Milyen típusai vannak a vásárlói igényeknek?
Termékek esetén
Az egyik legfontosabb tényező a termék ára, amelynek találkoznia kell a vásárlói elvárásokkal, hiszen senki sem szeretne egy túlárazott eszközt vásárolni. Azonban a funkcionalitásról, azaz a termék egyszerű használhatóságáról sem szabad megfeledkezni, ugyanis ha valami túl bonyolult, azt csakis egy szűk réteg fogja megvásárolni.
Szolgáltatások esetén
Az árazás itt is döntő tényező, viszont a szolgáltatás átláthatósága és a cégek nyílt kommunikációja legalább olyan fontos. Emellett a vásárlók személyre szabott, egyedi lehetőségeket is elvárnak a vállalatoktól, hogy biztosan olyan döntést hozzanak, amely a saját érdekeiket fogja szolgálni. Szintén erős vásárlói igény az empátia és a türelem, hiszen az ügyfelek nem szakemberek az adott – például pénzügyi vagy IT – területen, ezért minden bizonnyal számos kérdéssel és kéréssel fordulnak majd a szolgáltatóhoz.
A “vásárló az első” szemlélet elsajátítása létfontosságú
A vállalkozások számára a vásárlók és az ügyfelek jelentik a legnagyobb kincset, hiszen ők biztosítják a fennmaradásukat és a növekedésüket is. Éppen ezért a vásárlókat kell előtérbe helyezni, és mindent megtenni az elégedettségük érdekében. Ha egy vállalkozás túl egoista, és csakis a saját, rövid távú érdekeit hajszolja, annak nagyon hamar bukás és a vásárlói bizalom elvesztése lehet a vége.
Hogyan lehet megállapítani, hogy mire vágynak a vásárlók?
1. A legegyszerűbb módja, ha ők magukat kérdezzük meg
Célszerű primer kutatások segítségével feltérképezni a vásárlók szükségleteit és igényeit. Akár egyszerű kérdőívekkel vagy telefonos megkeresésekkel is rendkívül sok információ szerezhető a célközönséggel kapcsolatban.
2. Ismerni kell a vásárlói útvonalakat
Milyen folyamatokon, lépéseken mennek végig a vásárlók, amíg leteszik a voksukat egy termék vagy szolgáltatás mellett? Minél jobban átlátható az útvonaluk, annál szegmentáltabban szabályozhatók a folyamatok, és annál tudatosabban terelhető a közönség a vásárlás felé.
3. Az ügyfélszolgálat visszajelzései aranyat érhetnek
Az ügyfélszolgálatosok minden bizonnyal kapásból mondanak 3-4 visszatérő problémát, illetve konkrét javaslatokat is adhatnak a vásárlói elégedettség növelésére. Tanácsos rendszeresen konzultálni velük, és listába gyűjteni a leggyakoribb panaszokat és elismeréseket is.
4. A közösségi média vizsgálata szintén sokat elárul
A Facebook és Instagram, illetve TikTok kommentek olvasására is ajánlott időt fordítani, hogy minél több kiderüljön a vásárlók igényeiről. Kifejezetten érdemes a konkurens vállalatok közösségi oldalait átnézni, majd elemezni az ott látott vásárlói véleményeket.
5. Kulcsszókutatással rengeteg értékes információ nyerhető
Ha egy vállalkozás tudni szeretné, hogy mire is keresnek pontosan a vásárlók a neten, akkor a kulcsszókutatásnál keresve sem lehet jobb megoldást találni. Nemcsak a konkrét kifejezések, hanem a keresési mennyiségek is megismerhetők, így láthatóvá válik, hogy melyik témakör iránt mennyien érdeklődnek.
Például blogbejegyzés készíthető a “mibe fektessem a pénzem” és a “tőzsdézés alapjai” kifejezésekre is. Így a cégek biztosan a releváns célközönséget fogják elérni és megszólítani.
A kulcsszókutatás egyébként a keresőoptimalizálás (SEO) egyik kulcsfontosságú feladata. SEO-ra akkor van szükség, ha egy vállalkozás minél nagyobb organikus forgalomat szeretne terelni a weboldalára a keresőkön keresztül.
A vásárlói elégedettségre való törekvés és annak monitorozása elengedhetetlen, ha célunk, hogy a vásárlók visszatérjenek hozzánk és szívesen ajánljanak másoknak is. Szerencsére a keresőoptimalizálásban használatos kulcsszókutatással már az induló vállalkozásoknál is nagyszerűen megállapítható, hogy a célközönség mire is vágyik. Meglévő vállalkozásnál pedig a jelenlegi vásárlókat is meg lehet kérdezni, hogy a lehető legpontosabb képet kapjuk az igényeikről. Egy biztos: minden vállalkozásnak szem előtt kell tartania, hogy a növekedés csak elégedett vásárlókkal érhető el!